söndag 7 april 2013

En vithårig tant.

Det är inte alltid folk reagerar som man tänkt sig. Som hojåkare får man ofta både ris och ros. Det handlar om allt ifrån hojens utseende och ljud till uppträdandet i trafiken. En vacker vårdag för ett par år sedan när jag åkt till Nyköping för att öppna upp sommarstugan hände följande. Jag hade efter en liten tur på Sörmländska småvägar stannat till på Coop för att proviantera innan jag åter igen körde ut till sommarstugan. Jag stoppade ner mina matvaror i ena packväskan. Jag tryckte på larmdosan, vred en gång på gashandtaget och tryckte sedan på startknappen. Harleyn hostade igång och jag skulle precis börja ta på mig hjälmen när en gammal vithårig tant plötsligt började gå emot mig med bestämda steg. Hon såg ganska barsk ut och jag funderade över vad hon nu skulle gnälla om. Antagligen tyckte väl kärringen att jag skulle vänta med att trycka på startknappen tills jag fått på mig hjälm och handskar och var klar att åka tänkte jag. Hon tyckte säkert inte att jag skulle stå här och föra oväsen.

När tanten kom fram sprack hennes ansikte upp i ett leende och hon sa.
- Så fint den låter, det måste vara underbart att åka få runt på en sån fin motorcykel.
- Tack, så glad jag blir när du säger så. Jag tycker mycket om min motorcykeln. Tanten berättade att hon och hennes man hade åkt hoj på i slutet av 50-talet och en bit i n på 60-talet. Vi hade först en gammal BSA men sedan köpte vi en Triumph. Nu slog jag av motorn igen eftersom tanten var trevlig. Det måste vara mycket bättre att åka idag sa hon. Förr va det ju grusvägar nästan över allt. Vi åkte ofta och dansade på olika ställen. Vi bodde i Björnlunda och åkte till Pumpen, Björkvik och Broby och flera andra ställen för att dansa. Ibland tog vi med oss fika i en väska och körde till någon vacker plats.Vi tyckte mycket om musik berättade hon.

Min man och jag gillade Elvis. Vi såg en bild i tidningen där han satt på en Harley Davidson. Det drömde vi ofta om att vi också skulle ha. Fast när jag blev med barn så sålde vi Triumphen och köpte en Volvo PV istället. Nu var det längesedan jag åkte motorcykel och jag är antagligen för gammal för att åka nu men det var en härligt tid och det är fina minnen sa tanten. Trevligt att du stannade till och pratade sa jag det är alltid kul att höra berättelser från förr. Ha en underbar dag och njut av vårsolen. Hej då sa jag och tryckte på Startknappen och började rulla ut mot sommarstugan med ett leende på läpparna och en hojhistoria rikare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar