söndag 19 juli 2015

Tro inte att dy syns, kör som om du var osynlig

Denna helgen har varit svart ur motorcyklistperspektiv. I skrivande stund har minst fyra människor omkommit i motorcykelolyckor sedan i fredags. Det känns sorgligt dumt och onödigt, mina tankar går till deras nära och kära. I dagens inlägg vill jag uppmana dig att ta det försiktigt och inte ta något för givet.

Jag tänker inte fördjupa mig i hur helgens olyckor gått till eller vem som varit vållande. Det som har skett kan vi inte göra ogjort. Det vi däremot kan göra är att se om vårt eget hus för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att vi helskinnade skall kunna kliva av hojen efter en härligt mc-tur.

Trafiksystem bygger på att alla trafikantgrupper samarbetar och hjälper varandra. Detta är utopin och tyvärr stämmer den dåligt med verkligheten. Det finns flera orsaker till detta och det är absolut inte så att alla motorcyklister uppträder exemplariskt medan övriga trafikanter beter sig illa. Vi är alla lika goda kålsupare som man brukar säga. Det finns dock en skillnad mellan oss som kör hoj och de som far fram i bil. Det är vi som är mest oskyddade och det medför att vi är den trafikantgrupp som  också bör iaktta stört försiktighet. Detta är det vi brukar kalla riskmedvetenhet och självbevarelsedrift.

Jag påstår inte att de som förolyckats i helgen har haft låg självbevarelsedrift eller dåligt omdöme. Olyckor går antagligen inte att undvika helt vi kan däremot göra vårt bästa för att det inte skall hända. Jag vill påstå att en av de viktigaste länkarna i detta är att som motorcyklist aldrig lita på att dina medtrafikanter har sett dig. Förvänta dig alltid det värsta. Ser du en bil vid en påfart räkna med att den kommer att köra ut. Var förberedd ha bromsberedskap och syna av var du kan väja om det skulle behövas. Försiktighet är inte det samma som att fegköra eller åka omkring och vara rädd. Det går alldeles utmärkt att fortsätta att njuta av motorcykelåkning även om man iakttar försiktighet och kör med insidan som man brukar säga.

Precis som jag skrivit många gånger förr så anser jag att det bästa vi kan göra för att förbättra motorcyklisternas säkerhet och minska dödstalen bland de som åker på två hjul, är att utbilda bilisterna. Det behövs kampanjer och utbildningar så att landets bilister börjar att titta efter motorcyklar. Inte förrän vi är där kommer du att bli upptäckt. Tittar man inte efter motorcyklar ser man inte heller några så enkelt är det. Som hojåkare ser du antagligen massor med motorcyklar när du är ute och kör hoj eller bil men skillnaden är att du är intresserad av hojar och då tittar du efter dem. Det tror jag inte att "vardagsbilisten" gör i samma utsträckning.

Tills vi är där så gäller det att som motorcyklist tänka efter före. Lyft blicken, titta långt fram, anpassa farten till trafiksituationen, tro inte att dina medtrafikanter har sett dig, ha handlingsberedskap, förvänta dig alltid det värsta av alla andra som vistas i trafiken. Då ökar dina chanser att du klarar dig undan olyckor. Komihåg att bilar är hårda och hojåkare är mjuka. Om du som jag är född under förra årtusendets andra hälft kanske du kommer ihåg Hylands Hörnas ABC-Bok. En bok där svenska folket fick skicka in verser till alfabetets bokstäver som sedan illustrerades av kända konstnärer. Under bokstaven X kunde man läsa följande. "X en okänd bil bakom kröken, kan förvandla oss till spöken" Det gäller fortfarande så kör med insidan!

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar