lördag 27 juli 2013

Vart tog alla 400 kubikare vägen?

På 80 talet exploderade marknaden för 400cc hojar. Försäkringsreglerna ändrades och plötsligt blev 400cc hojar det mest ekonomiska alternativet.

På 80 talet var det många med mc-intresse som skaffade sig en 400cc hoj. Försäkringspremierna för större hojar chockhöjdes och 400 maskinerna framstod som det enda vettiga alternativet. Marknaden för både sportmaskiner och stora touringhojar störtdök. I stället gjorde de små smidiga 400 maskinerna sitt intåg på marknaden. Alla hojåkare gammal som ung satsade på en 400 kubikare.
Kawasaki Z400 Ltd ett första försök att slå sig in på custom-marknaden

Den fick bli trafiksäkerhetsverkets definition av lagomhoj. De flesta 400 hojar hade hyggliga chassin och var i de flesta fall goda för 140km/h i alla fall med lite medvid och nerförsbacke. Effektuttaget var väl ganska likt de man plockat ut ur en Triumph eller BSA på 60 talet så de flesta återfallsknuttar kände sig nog ganska hemma.
Suzuki satsade på mer traditionell landsvägshoj

Det jag funderar över idag är vart alla dessa 400 maskiner tog vägen. Begagnatmarknaden är antagligen stendöd. Tittar man på blocket så håller de få som är till salu ett oförskämt lågt pris. Utbudet är inte heller särskilt stort. Antagligen finns det en massa gamla 400 hojar som står och samlar damm och tar plats i garage, logar och källare.
Honda satsade på sport looken med sin CB 400 

Med den nya körkortsreglerna borde de gamla fyrahundrorna funka bra som instegshoj för de som skall at A2 kort så vem vet kanske kommer dessa gamla bortglömda maskiner att gå en ny vår till mötes.
Även Yamaha satsade på customstuket även om SR 400 blev deras storsäljare
Ha en fantastisk lördag och tänk på att i alla lägen gäller inte den gamla tesen att "Cubic Is King"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar