onsdag 10 december 2014

Varför skall det vara så dyrt?

I går kväll var jag hemma hos min svärmor för att fira hennes födelsedag. Hon bor i Limhamn på 11:e våning med utsikt över Öresundsbron. Där satt vi och inmundigade en god och trevlig trerätters med bron i blickfånget. När man har denna kvällsvy registrerar man hur glest trafikerad bron är. Det känns nästan som om lilla Strandgatan nedanför huset där hon bor är mer trafikerad.

När det gäller sundsöverfarterna så är jag helt övertygad om att den låga trafikbelastningen är helt avhängigt av priset. Det är helt enkelt för dyrt för att folk skall ta en spontantur över bron. En enkeltur över bron om man betalar kontant kostar 400kr för personbil och 210kr för motorcykel.

Jag tycker inte att det känns rimligt att lägga ut 420kr for att köra fram och tillbaka över bron om jag plötsligt skulle bli sugen på att köra lite hoj i Danmark. Om man nu som jag bor här nere i den avkrok som kallas för Skåne som kan tänka mig att skaffa ett bropass till en årskostnad av 340kr kan jag förvisso komma lite billigare undan. då kostar en enkelbiljett 85kr. Att behöva lägga upp 170kr i broavgifter är fortfarande för mycket för att jag skall uppleva broavgiften som prisvärd. Nöjer jag mig med att stanna i Danmark mindre än sex timmar så kan man pressa priset till 120kr fram och tillbaka.

Fortfarande för mycket tycker jag, i alla fall om vi skall tala om integration i Öresundsregionen som politikerna gärna talar om. Man kan ju undra över hur människor hade reagerat om det plötsligt skulle kosta 400kr att köra över Götaälvbron i Göteborg eller Lidingöbron i Stockholm. Antagligen hade det tagit hus i helvete. Trafikmängden över Öresundsbron är relativt låg den senaste statistiken jag såg låg antalet fordon en bra bit under 20 000/ dygn. Som jämförelse kan nämnas att det mellan Malmö och Lund dagligen kör 60 000 fordon, tre gånger så många som över bron.

Jag är helt övertygad om att om priset på överfarten sänktes till hälften så skulle antalet fordon över bron minst tredubblas. Vi hade fått ökad integration i Öresundsregionen som politikerna så fint talar om. Öresundsbron hade ökat sina inkomster. Den ökade trafikmängden hade stimulerat handel och turism på båda sidor sundet. Då kan man ju undra varför skall det vara så dyrt? Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att det finns några trafikpolitiskt kunniga folkvalda som kan ta tag i detta så fort vi fått en regeringslösning som fungerar. Tills dess får vi fortsätta drömma och fundera.

Idag är det torsdag. det kanske är dags för lite ärtsoppa det kan passa bra i höstrusket. Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar