onsdag 20 februari 2013

Äntligen lite fartvind i ansiktet

Är han redan ute och åker hoj undrar ni kanske? Tyvärr så "hardcore" är jag inte. Hojåkaren är på skidsemester. I min värld så är utförsåkning den enda värdiga vinterersättningen för att köra hoj. Skoteråkning hade säkert fungerat också men det har jag ännu inte haft förmånen att testa. Skidor däremot har jag åkt i massor med vintrar.

Det finns fler likheter än vad man tror. Precis som när man kör hoj handlar mycket av grundtekniken balans och var man fäster blicken. Styr gör man till stora delar genom att luta sig i kurvorna och jobba med höfterna. På skidfronten har det hänt mycket de senaste 20 åren. Dagens så kallade carving skidor är betydligt mer lättåkta än dom gamla långa raka man hade förr. Förr tyckte jag att riktiga män inte körde på kortare skidor än 2 meter. Idag är mina lagg 168cm. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig!

En bra skiddag med vackert vinterväder kan nästan mäta sig med en bra dag på motorcykeln. Jag vet också att när skidsemestern är slut och man är på väg hem till jobb och vardag igen så är man ännu lite närmre årets första hojtur. Läste i tidningen igår att våren i Skåne kommer statistiskt sett den 22/2.
SMHI spådde dock att den skulle komma något senare i år. Det känns ändå att den närmar sig och att första turen snart är här. Tills dess skall jag njuta av min skidsemester, sedan blir det hem och börja putsa på Road Kingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar