måndag 18 februari 2013

Rätt tryck i ringarna

Vadå ringarna? Ett fint gammalt ord för hjulen eller däcken Begreppet återfinns i namnet på en del gamla däckfirmor som till exempel Hedbergs Ringservice i Malmö. Dom handlar med däck och inte telefoner som man kanske skulle kunna tro.

Nu skulle vi inte fördjupa oss i språkkunskap och ålderdomliga uttryck utan idag handlar det om däcktryck, eller om man så vill ringtryck. Ringtryck mäts vanligen i kilo eller PSI. Kilo fattar vi men vad sjutton är PSI? Det är en förkortning eller akronym som det heter på finspråk för "pund force per square inch" översatt skålpundskraft per kvadrattum. Nu blev det lite ålderdomligt igen men strunt samma.

Det viktigaste är att har rätt tryck dels för att optimera väghållningen och dels för att få bästa livslängd på däcken i förhållande till prestanda. Vad är då rätt däcktryck? Inte alltid så lätt att veta. Hojtillverkaren brukar uppge en sak i instruktionsboken Däcktillverkaren kan ibland uppge något annat. Vem man då skall lita på? en smaksak men jag tror på däcktillverkaren ifall man väljer att åka på något annat fabrikat en de som satt på hojen när den levererades. Skillnaden är vanligtvis marginell.

Lite saker att tänka på när du väl bestämt vilket lufttryck du skall ha. Det som verkade bra när du tog ut hojen på första vårturen i 8 plusgrader blir ett alldeles för högt tryck på sommaren i plus 25. Ju varmare luften blir ju mer utvidgar den sig och ju mer stiger trycket. Tänk dessutom på att du behöver fylla i lite mer luft bak ifall du skjutsar eller kör med tung packning eftersom tyngden trycker ihop bakdäcket och samma fenomen som ett för dåligt pumpat däck uppträder.

Mät trycket när däcken är kalla och justera trycket efter årstid. Du skall med andra ord kolla trycket flera gånger under säsong. Vad händer om trycket är fel? För lågt tryck gör att dina däck slits ut i förtid,det kan slitas till klackar som ökar risken för att hojen börjar att wobbla och vibrera. För högt tryck minskar anläggningsytan och försämrar väggreppet.

Nu till kommande säsong kolla ringtrycket ett par gånger mer än vad du gjorde förra säsongen så ökar du både däckens livslängd  och din egen säkerhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar