lördag 16 februari 2013

Tyska Monsterhojen Münch Mammut

En unge på mitt jobb frågade ifall jag visste varför mammuten dog ut?
- Ingen aning svarade jag.
- Det var för att det inte fanns några papputar svarade Gabriel 8 år

Jag hade hört den förr men ville inte förta glädjen från denna åttaåring som tog sina första stapplande steg i ordvitseriets ädla konst. Bilden av Mammuten som stor hårig förväxt elefant förbyttes snabbt av en annan bild. Plötsligt var jag tillbaka till 1970 och såg mig sittandes bläddrandes i brorsans nya nummer av MC-nytt. Plötsligt på ett uppslag så fanns den där. Den såg inte ut som något jag någonsin sett innan. Stor och svulstig men samtidigt konstigt kantig med ett bakhjul som hade bandjärn som ersättning för ekrar.

Hela hojen utstrålade kraft och tyngd. Jag smakade på namnet Münch Mammut, namnet i sig utstrålade kraft tyngd och tradition. När man sedan började läsa de tekniska specifikationerna förstod man att detta var något som fullkomligt skulle sopa banan med det som fanns att tillgå. Brorsan åkte vid denna tiden Triumph boneville och om jag inte minns fel hade den 34 hästar eller något liknande. Vidare genom texten insåg jag att detta var vad man skulle kunna kalla en superbike. Münch Mammut verkade vara en hoj som visade sig vara en värdig representant för raketåldern.

Kolla in specifikationerna så förstår du hur omvälvande detta var 1970

Vikt: 368 kg inkl olja ( nästan dubbla vikten mot en boneville ).
Motor: NSU TT 2000cc Luftkyld med oljekylare, Volkswagen K70 topp, 2 ventiler/cyl, ( Idag får man anse att det var lite lite otippat att använda ett topplock från VW:s genom tiderna sämsta bil )
Överliggande kammar, 154 hästkrafter vid 7200 rpm.
8.5 liter motorolja samt 3 liter kylande olja ( Lite otippat och udda lösning att ha extraolja för kylning istället för att spola runt motoroljan i oljekylen ),
NSU full synkroniserad 4-växlad, electromagnetisk växellåda med back.

Visst finns det vassare hojar idag men 1970 hade en Triumph boneville 34 hästar och väsrtingmaskinen Kawasaki 750 Mach IV hade 88.

1 kommentar:

  1. min triumph 650cc, 48 hk orginal , en kawasaki 750 3 cyl tvåtakt
    hade 74 hk orginal

    SvaraRadera