torsdag 14 februari 2013

Kulturknuttar

Hojåkare har många gånger rykte om sig av vara okultiverade busar utan känsla för vare sig uppförande eller finkultur. Jag håller inte med jag vet att det inte stämmer. Jag besöker gärna slott, museer och gamla kyrkor. Det behöver inte vara ett motormuseum för att det skall intressera mig.
Tullgarn slott



Är jag då undantaget som bekräftar regeln? Näppeligen inte, över allt där jag råkar göra nedslag i kultursverige, så nog träffar man på hojåkare. Knuttar som intresserade låter sig guidas runt i slott, allmogehem och konstmuseum. När det gäller konst i den yttersta finkulturen så har vi hojåkare en värdig representant. Nu talar vi Gripsholm slott och Svenska statens porträttsamling.
Gripsholm Slott
Här hänger ett porträtt av Kungafamiljen målat av John E Franzén. Legendarisk hojåkare som på 80-talet var medlem i Sofia Hogs i Stockholm. John E Franzén finns även representerad på Moderna museet i Stockholm med sin mest kända målning "Hells Angels of California United States of America". År 1988 blev han professor i måleri på Konstfack i Stockholm. Sedan 1991 är han bosatt i Tommarp i Skåne. Så glöm nu bilden av hojåkaren som den okultiverade busen. Vi har tagit oss in i finkulturens högborg, blivit representerade i de finaste akademiska kretsar och på de finaste museerna.

Fast kanske är det såhär enkelt. Det spelar inte så stor roll vad du har för intressen eller ursprung alla kan vi förenas inom hojåkarkollektivet.  Bagare, sångerskor, sotare, poliser, datakonsulter, ortopedkirurger, präster, konstnärer, dagisfröknar, direktörer och många många fler.

Här kan du se några av John E Franzéns målningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar