fredag 15 februari 2013

Svenska Amerikanska framgångar.

Vem hade kunnat ana att en Svensk emigrant skulle få stor betydelse för den Amerikanska MC industrin. Innan jag börjar berätta måste jag erkänna att jag farit med osanning. I ett tidigare inlägg påstod jag att mannen det idag handlar om var värmlänning. Jag har till detta blogginlägg gjort bättre undersökningar och dementerar härmed detta påstående.  Den 12 mars 1871 såg Carl Oscar Hedström dagens ljus i Lönneberga socken i Småland. 1880 nio år gammal utvandrade han tillsamans  med sin familj till USA. och bosatte sig i Brooklyn.

Hedströms Tandem Pacer

Som ung grabb spenderade Carl Oscar mycket tid i cykelsadeln. Han var förundrad och fascinerad av tekniken och konstruktionen. Som 16åring började han arbeta i en finmekansik verkstad i Bronx där man tillverkade klockfodral och delar till urverk.Vid 21 års ålder hade Carl Oscar blivit befordrad till resande säljare.

På ledig tid designade och byggde Carl Oscar cyklar. Det visade sig att cyklarna han byggde var både lättare och mer hållbara än de fabriksbyggda cyklarna på marknaden. Efterhand som hans rykte som cykelbyggare spred sig började han tillverka tandemcyklar med en hjälpmotor. Dessa tandemcyklar  "Pacers" användes för att köra framför cyklister som tränade för att kunna slå hastighetsrekord. Funktionen var kanske inte den bästa men maskinellt och mekaniskt var bygget ändå en framgång.

Det var nu som Carl Oscar Hedström kom i kontakt med  Georg M Hendee som drev en cykelfabrik i Springfeeld Massachusetts. Georg M Hendee var en stor sponsor av cykelsporten. Han var imponerad av Hedströms Pacer och bad honom komma till Massachusetts för att bygga en prototyp på en motoriserad cykel.
Carl Oscar Hedström med den första Indian motorcykeln årsmodell 1901

Hedströms prototyp blev en succé och starten på  Indian Motorcycle company. Carl Oscar Hedström stannade kvar i Bolaget fram till 1913 då han avgick på grund av motsättningar med bolagsstyrelsen. Hedström flyttade tillbaka till Conneticut och köpte en gård där han bodde fram till sin död strax före sin 90 årsdag.

Under 1900talets andra hälft har det gått lite upp och ner med tillverkningen av Indian Motorcyklar. Ägareförhållanden och rättigheterna till namnet har varit oklara. Nu verkar det dock som om företaget är på fötter igen. Idag är det Polaris som äger rättigheterna och tillverkar Indian motorcyklar vid sidan av Victory som också är polaris märke. Indian är idag en dyr motorcykel men med en fungerande sälj och service organisation kommer vi säkert att se fler Indianer på dom Svenska vägarna framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar