fredag 25 januari 2013

Att se saker från den mörka sidan.

Inte så farligt som det låter idag handlar det om hur man behåller svärtan på en motor lackad med svart skrynkellack. Trots idogt tvättande så grånar skrynkellackade detaljer på motorn. Hur skall man då göra för att den skall se lika svart och fin ut som den gjorde när den var ny och du körde ut den från handlaren? Går det över huvud taget? Det går ju inte att använda vare sig vax eller autosol då blir ju motorn gråare än någonsin. Vatten och hojshampo tar inte bort det gråa även om motorn blir ren.
Det finns så klart en enkel lösning även på detta problem. Jag skall dock inte ta åt mig äran själv denna gång. Detta lilla enkla trick lärde jag mig av min goda vän Micke ägare av LMD Motorcycles i Vollsjö. Tricket är oljespray. ( inte nu igen är han sponsrad av 5/56 tänker du säkert ). Nej jag är inte sponsrad jag försöker bara dela med mig av det jag provat och som jag vet fungerar.

Till tricket. Ta en luddfri trasa, polerduk eller papper som inte luddar. (trassel och hushållspapper funkar inte) Spraya på oljespray av valfritt märke på trasan, fabrikatet spelar ingen roll för resultaten. Börja sedan att gnida på din grånade motor och sim salabim blir den svart igen. Den tunna oljefilmen fungerar dessutom vattenavstötande precis som vaxet gör på en blank motor.

Man kan givet vis strunta i ett putsa och polera och istället på sikt jobba på att skaffa sig en Ratbike. Det har ju också sin charm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar