tisdag 22 januari 2013

Blixtrande information eller spå i stift
Tändstiften kan berätta mycket om hur din hojmotor mår. Helst skall dom se ut som stiftet längst upp till vänster. Då har du en bränsle luftblandning som är bra. Är det svart eller oljigt får motorn antagligen för mycket bränsle. Man brukar säga att luft bränsleblandningen är för fet. Är stiften hårt slitna och verkar ha haft en tendens att börja smälta får hojen antagligen för mycket luft. Hur konstigt det än kan låta så hjälper faktiskt bensinen till att kyla stift och ventiler. Motorn tar med andra ord mer skada av att gå med för snål bränsleblandning än för fet. För fet bränsleblandning skadar i första hand plånboken då hojen drar mer bensin än den behöver.

Om stiften inte ser ut som dom ska, hur rättar man till det undrar du kanske. Antingen är man vara oldschool och börjar fippla med munstycken och luftskruvar tills man tycker hojen går som den ska eller så lämnar man in den hos någon som har en Dynojet bänk.

Vad är det då som gör att motorn kommer i obalans så att luft bränsleblandning blir fel. Oftast är orsaken att man bytt till öppnare ljuddämpare och eller luftfilter utan att man gjort något åt förgasaren eller mappat om insprutningen.

Nu är det ju så att det inte finns några regler utan undantag. Åker man luftkyld V-twin så uppträder ofta ett litet fenomen. Stiftet på den bakre cylindern är oftast vitare än de på främre cylindern. Har du toppar med dubbla stift kan det också skilja på stiften i samma cylinder. Detta beror på att främre cylindern får bättre kylning än den bakre. Har du syllar med dubbelstift så får det yttersta stiftet bättre kylning.

Nu kan du likt en spågumma som tittar i kaffesump spå din motors kondition i stiften,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar