onsdag 16 januari 2013

Det är inte tankdekalen som gör dig till hojåkare

I min värld spelar det ingen roll vilken hoj du väljer så länge du gillar vad du kör. För mig är det inte så att någon är mer eller mindre värd bara för att det står något annat på hans eller hennes tank. Det viktigaste är att vi kommer ut på vägarna för att njuta av landskapet. Kanske stanna till på ett fik och snacka med någon annan som är ute i samma syfte.

Jag har egentligen aldrig närt drömmen att köra just Harley Davidson även om jag gillar min Road King och trivs bra med den. Det kan däremot störa mig att andra människor även hojåkare kan ha förutfattade meningar om mig bara för att jag sitter på en HD. På något sätt förväntas det att man skall tycka att andra märken är kass eller sämre. När man träffar på en tant eller gubbe någon stans och börjar prata hoj kan dom bli förvånade när man berömmer deras maskiner. Detta när dom lite undfallande svarat.
- Jag kör ju bara en Honda Shadow eller liknande. Förhoppningsvis skaffar man den hoj man tycker passar för tillfället. Köper jag en Pommac så är det ju inte så att jag automatiskt hellre skulle vilja ha en CocaCola. Man gör hela tiden val utifrån behov och plånbok. Alternativen är många så förhoppningsvis kan det flesta bli nöjda. Har man en hoj man gillar att köra så har man också rätt att vara både glad och stolt.

Rubs är ett begrepp i Amerikanska hojåkrekretsar. Rubs är en förkortning ac Rich Urban Bikers det vill säga dom som går in i Harleybutiken och köper en livsstil. Sedan ger man sig ut på hojen och leker weekend rebell. Inget fel i det så länge man besitter en smula ödmjukhet. Tycker man sedan att man är tuffare och bättre än dom som åker Kawasaki Vulcan eller liknande då blir man i samma stund patetisk.

Gillar du din motorcykel var glad och stolt för den. Skulle den inte kännas rätt är det kanske dags för att byta till någon annan. Vad du sedan väljer är upp till dig. Se till att du sitter bekvämt och det känns rätt ifall du har ambitionen att tillbringa många mil i sadeln.

Kom ihåg dom visa orden från mina amerikanska hojpolare. It's not the ride that makes the biker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar