fredag 18 januari 2013

Vinden i ansiktet


The wind in the face  är amerikansk slang för att köra motorcykel. Som jag skrev i gårdagens inlägg minns jag fortfarande känslan av vinden i ansiktet första gången jag åkte motorcykel. Jag kan fortfarande förnimma känslan av vinden i ansiktet en varm sommardag. Jag förstår det romantiska i beskrivningen.

Jag måste erkänna att jag blivit en tråkmåns eller fegis. Numer är det "fullface" hjälm som gäller. Jag skall villigt tillstå att jag ibland tänker tanken att skaffa en öppen hjälm och hitta tillbaka till den gamla känslan av vinden i ansiktet. Det stannar dock bara vid en tanke. Förr körde jag ju alltid med öppen hjälm. Jag har till och med gått så långt att jag gått till MC affären och provat mattsvarta Nolan och Tommy hjälmar. Sedan har jag genast ångrat mig.

Blir man smartare eller i alla fall mer riskmedveten när man blir äldre? Det är tveksamt det finns en annan bidragande faktor, internet. Surfar man runt lite på sajter som har med motorcyklar att göra så ramlar man förr eller senare över bilder på folk som har kört omkull. Då inser man att käk-rekonstruktion är en mycket svår och smärtsam behandling. Med andra ord en integralhjälm är i mitt tycke en billig försäkring.

Väljer du att köra med öppen hjälm så är det givetvis ditt val, och din frihet att göra så. Jag lastar inte den som gör det valet. För egen del känns det inte bekvämt att veta att en öppen hjälm utgör en onödig risk. Därför sällar jag mig till dom fega och åker med integral.

Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar