måndag 14 januari 2013

Lösningen på ett slitsamt problem.

Vintertid är den del av året då det är dags att fixa hojens finish inför kommande säsong. Om rengöring av ekrar skrev jag i förra blogginlägget nu kommer det ett annat lite värdefullt tips. Idag handlar det om dom förhatliga asfalt och tjärfläckar som alltid bränner fast på motorns framsida. Under säsong är det ju omöjligt att undvika att asfalt och tjära sprutar upp från framhjulet och fastnar på motorn och ramens främre del.

Det kan gå åt åtskilliga timmars gnidande och putsande med diverse polish och lösningsmedel för att bli av med dom svarta prickarna. Så höll jag på ända tills jag kom på hur man skulle göra utan slit. Det gällde ju att hitta på något som löste tjäran utan att skada lack och krom.

Jag kom att tänka på att när jag var liten och hade råkat få tjära på händerna använde mamma smör för att händerna skulle bli rena. Bli nu inte ivrig och rusa ut i garaget och smeta in hojen med Bregott. Läs klart så kommer tipset. Fett skulle således vara lösningen på problemet. Ta fram en sparyburk med oljespray typ 5-56, WD 40 eller liknande. Spraya på dom smutsiga fläckarna och låt verka en stund. Tag en trasa eller trassel och torka rent. Sedan är det bara att tvätta med vatten och bilshampo så har du en ren yta som kan vaxas.

Mindre slit bättre resultat det är så det skall vara.

Gasa Lugnt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar