torsdag 17 januari 2013

Första gången

Kommer du ihåg första gången du åkte motorcykel?

Jag minns det som vore det igår trots att jag bara var 3 år. Motorcyklar har alltid funnits hemma. När jag var liten hade farsan en Velocette 350 Min 14 år äldre bror hade tidigt en gammal svartkvarna som han lekte motocrossstjärna med. När han fyllde 16 blev det silverpil och på 18 årsdagen en Matchless 500.

Min första närkontakt med livet som hojåkare skedde inte hemma utan hos min faster. Hennes dåvarande man Allan hade en Indian Big Cheif 47:a med sidovagn. Jag minns att jag och farsan satte oss i sidovagnen och Allan trampade på kicken. Den stora V-twin motorn hostade igång. Jag kan ännu förnimma vibrationerna höra ljudet och känna lukten av olja och bensin. Sådana upplevelser sätter ett outplånligt intryck hos en 3årig pojke. Jag mins inte så mycket av själva turen men jag kommer ihåg hur fartvinden kändes i ansiktet. Det var kärlek från första turen.

Allan var värmlänning och hette Hedström i efternamn precis som en annan värmlänning Carl-Oskar Hedström som var den som grundade Indianfabriken. Nu undrar du så klart ifall dom var släkt? Ingen aning men chansen finns. Kanske är det Allans och hans  Indian som är orsaken till att jag valt att åka hojar med stor V-twin. Jag tycker mycket om min Road King och jag älskade min Yamaha Wildstar. Men i drömmen innerst inne så är det Indian som hjärtat klappar mest för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar