söndag 13 januari 2013

Tiden är din bästa vän.

Visst är det så att man tycker att saker och ting skall gå lätt. Man vill ju inte slita förmycket i alla fall om man inte är på gymet eller i motionsspåret. Ett annat tillfälle då slit och släp kan kännas OK är när man är i garaget och putsar på  hojen. Visst ger de en viss tillfredsställelse när man lagt på det där sista lagret vax och hojen skiner som vore den  ny.
Medaljen har en baksida som man brukar säga och den baksidan stavas ekrar. Fy fan (ursäkta uttrycket) va det är tråkigt att polera ekrar. Det var kanske därför jag bytte till en hoj med gjutna aluminium hjul senast jag köpte ny motorcykel.
Tidigare var jag ägare till en Yamaha Wildstar som på många sätt var en fantastisk motorcykel. Jag äskade alla de 6000mil vi tillbringade tillsammans. Det var en hoj som hade allt igenom hög finish och utstrålade kvalitet med ett undantag. Ekrarna var galvaniserade och svårt att hålla rena. Otaliga timmar lades ner på att försöka putsa upp den med tygremsor och autosol. Resultatet blev alltid lika klent. Visst blev dom rena men det blev aldrig någon vidare finish.

För att komma undan det tråkiga jobbet försökte jag muta mina barn.
- Du två kronor för varje eker du polerar.
- Glöm de farsan!
Det var svaret man fick. När jag till slut konstaterat att just polerar ekrarna till blänkande vackert pynt på hjulen var ett dödfött jobb. Då funderade jag ifall det inte skulle kunna finnas ett i alla fall enklare sätt att hålla dom rena. Likt professor Baltazar funderade jag och tänkte och plötsligt kom jag på det. Jag hade på något forum blivit rekommenderad att använda ugnsrengöring för att ta bort plast som bränt fast på ljuddämparen. Tänkte att detta måste fungera på ekrarna också. Sagt och gjort, upp med hojen på lyften fram med ugnsrengöringen från städskrubben. Hjulen sprayades och täcktes av ett vitt skum. Nu var det bara att vänta innan det var dags att spola av. Resultatet var över förväntan. Ekrarna såg bättre ut än efter timtals av putsning och polering.

Min slutsats när det gäller att hålla rent ekrarna. Låt tiden göra jobbet det är din bästa vän. Spraya på. Gå sedan in och drick en kopp kaffe eller ta en pilsner medan medlet verkar spola sedan av och torka torrt. Enklare kan det knappast bli, och en extra kopp kaffe är ju aldrig fel.

Gasa lugnt!


2 kommentarer:

  1. Det är därför man har så lite krom som möjligt på sin hoj.

    //Diana

    SvaraRadera
  2. Precis som du säger. Crome won't take you home

    //manus

    SvaraRadera