tisdag 26 mars 2013

Industrispionage under WWII

En kanske konstig rubrik för ett inlägg på en motorcykelblogg. Egentligen inte jag skall strax förklara hur det ligger till. Det var ju förvisso fula gubben Hitler och hans polare som stod för originalet så varumärkesintrånget och kopieringen är väl kanske inget som direkt upprör. Mot slutet 30-talet började BMW tillverka en ny motorcykel åt Tyska armén.

BMW hojen blev försedd med en boxermotor och modellen fick namnet R12. Den fick snabbt rykte om sig att vara en stabil och pålitlig maskin med goda terrängegenskaper. Tyskarna var bra på kvalitetskontroll redan på den tiden. Ryktet spred sig och US-Army gav både Harley Davidson och Indian i uppdrag att ta fram en liknande prototyper. Harley Davidson kom fram med en modell som kallades XA.
Harley Davidson XA 1942
Likheterna är slående och det är ingen tvekan om var Harleys konstruktörer sneglat. Indians förslag hette 841 och hade en lite mer Moto Guzzi liknande motor men kvalar ändå in bland BMW kopiorna tycker jag.
Harley vann den amerikanska matchen och utvecklade sin XA till modellen WLA. Den blev aldrig den succé Harley hade hoppats på eftersom den lanserades samtidigt som Willys jeepen. Det var den som blev USA:s terrängfordon nr1 under andra världskriget.

Även Josef Stalin och hans Sovjetiska kamrater hade kollat på BMW:n och blivit förtjusta. De lär ha kommit över ett par maskiner via en bulvan i Sverige. BMWn skruvades isär och kopierades och förenklades där det var möjligt. Tillverkningen startade i två olika fabriker. Den ena var Dnepr. Deras tillverkning började 1946
Dnepr M72 1957
Ural spottade också ur sig BMW kopior. De flesta till Röda Armen men även en del som fick bli arbetsfordon på de sovjetiska kollektivjordbruken.
Ural Årsmodell 1959

Ordförande Mao och hans Kinesiska kamrater gillade också BMW R12 och började bygga maskiner på samma koncept.  Det blev en hoj som fick namnet Chang Jiang 750
Ordförande Mao:s Moped

BMW R12 borde rimligt vis vara världens mest kopierade motorcykel. På sätt och vis så lever kopian kvar än idag eftersom Ural fortfarande levererar boxermaskiner som till stora delar ser likadana ut. Nu tog historielektionen slut.

Ha en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar