lördag 30 mars 2013

Uppkopplad i hjälmen

Harald blåtand och hans fränder
står på tå och borstar tänder.
Harald blåtand funderar som så
att blåbär hade varit godare ändå
om man inte blev så blå.

Detta diktade Lennart Hellsing på 60-talet i sin ABC-bok med illustrationer av Paul Ströyer. Av någon underlig anledning har Danmarks första kristna kung fått ge namn åt kommunikationsuppfinningen Bluetooth eller blåtand. Dagens blogginlägg fortsätter där jag slutade igår. Om man nu använder GPS så vill man ju också höra körhänvisningarna så man slipper att hela tiden hålla ett öga på displayen. Visst går det att ha ett par hörlurar av inear-typ men det är ganska opraktiskt. Något trådlöst är givetvis att föredra. Ett vanligt blåtand-headset till mobiltelefon kostar från 100kr och uppåt. Då kan man undra varför ett blåtandsystem för MC-hjälm skall kosta 2500kr eller mer.

Motorcyklisterna är många men jag misstänker att de flesta liksom jag tycker att 2500 är för dyrt för att kunna höra vad GPS-rösten säger. Kan man göra ett vanligt blåtandheadset för en hundralapp borde man kunna tillverka ett som är anpassat för MC-hjälm för högst en femhundring. Jag är helt säker på att ifall det skulle komma ut en blåtandenhet för MC-hjälmar för det priset så skulle det bli en formidabel succé.Visst är det så att man ville kunna lyssna på musik, svara i telefon och få körinstruktioner från GPS:n men frågan är hur många som tycker att dessa funktioner är värda  2500 eller mer. För egen del väntar jag tills billigare lösningar dyker upp.

Bluetooth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar