söndag 24 mars 2013

Kör ett rally

När man nu sitter hemma i stugan och inte kan annat än att drömma och fundera om att köra motorcykel så återstår inte mycket annat än att planera det som komma skall. Som jag nämnde igår så fick jag SMC-boken här om dagen. Där kan man hitta många av de Rallyn som arrangeras runt om i landet. Det brukar ofta vara trevliga tillställningar med alla sorters hojåkare. Det finns bara ett dilemma det är svårt att förklara för utomstående vad det går ut på.Vad gjorde du i helgen undrade en arbetskamrat. Jag körde ett Rally svarade jag. Genast fick arbetskamraten en bild i huvudet som inte stämmer överens med vad jag menade. Jobbarkompisen fick en tanke i huvudet där hon såg Björn Waldegård eller Stig Blomqvist fara fram i 190 på en liten smal grusväg. Nej säger jag, riktigt så var det inte. Sedan hasplar man ur sig något som att, när jag kör rally så går det inte så fort.

Vad gör man då undrar kollegan. Man kör efter en roadmap svarar jag. Va sjutton är det undrar hon. Den handlar om  att man skall köra och hitta kontrollerna är säger jag. Vadå kontrollen undrar kompisen.  Det är då jag måste avslöja hur det egentligen är. Att åka på MC rally är som att gå en tipsrunda fast man kör motorcykel. Nu sjönk coolhetsfaktorn från 100 till 3. Det som från början lät så tufft fick plötsligt en nördstämpel. Jag struntar i detta och åker mina rallyn i alla fall. Det är ett kul tillfälle att träffa folk med samma intresse och man får en anledning att åka motorcykel. Ofta går startavgiften till något välgörande ändamål. Barncancerfonden, SOS barnbyar eller något liknande. Mitt råd är, strunta i nördfaktorn, åk med på några rallyn och stöd något behjärtansvärt ändamål. Bonus blir att du kanske hittar några nya vägar och att du träffar en massa likasinnade motorcyklister som är ute i samma ärende.

Håll tummarna snart är det vår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar