tisdag 19 mars 2013

Jag måste börja köpa trisslotter

När jag igår satt och slösurfade på datorn i brist på vettiga TV program råkade jag hitta en länk till Indians hemsida. Jag klickade mig dit och tittade runt en stund. Ni som följt min blogg från start vet att mitt hjärta klappar lite extra just för Indian. Ända sedan jag åkte motorcykel första gången är det innerst inne en Indian jag alltid velat ha. Tanken har under många år varit inställd på en gammal Big Cheif  eller en Indian four.
Indian Four

Fast nu vet i sjutton. Jag fick nämligen se något som verkligen fick mitt hjärta att slå ett extraslag. 2014 kommer det en helt nyutvecklad motor på 111 kubiktum. Det är inte bara en stor motor den har en helt unik design. Här har Indians konstruktörer lyckats bygga en toppmodern V-twin som ser ut som en gammal sidventilare. Nya maskinen har till det yttre många likheter med med gamla 40 tals motorn. Som jag skrev innan det har jag alltid velat ha en gammal Big Cheif men nu kan jag absolut tänka mig en ny.

Det är bara ett par små problem, det första är priset. I USA kostar en Vintages Cheif 2013 års modell 240 000kr. Det betyder förmodligen att ett försäljningspris här i Sverige skulle hamna på en bra bit över 300 000kr. Det är i mastigaste laget för en kommunalanställd löneslav som jag. Vad priset för 2014 års modeller kommer att bli vågar man knappt tänka på. Sedan är det ju nästa lilla problem. Kommer någon att ta in Indian av 2014 års modell till Sverige? Polaris har ju tagit över rättigheterna och tillverkningen av Indian så rimligt vis borde dom ju kunna använda samma säljorganisation som de använder för Vitory.
Cheif 2013

Frågan är dock om Polaris är intresserade av att konkurrera med sig själva på Europa marknaden. Oavsett hur det går så skall jag gå ut och köpa mig en trisslott kanske lämnar in ett par Lottorader och köpa en Harry Boy till helgen också. Man vet ju aldrig jag kanske har turen på min sida. I värsta fall får jag väl fortsätta drömma och jag tycker ju faktiskt ganska bra om mina Harleymaskiner hemma i garaget.

Ta en titt på nya Indian Motorn här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar