onsdag 17 april 2013

Ett paradis för retronördar

Jag är sällan den som längtar tillbaka till det som varit och jag säger sällan att det var bättre för. Där emot kan jag inte sticka under stolen med att jag gillar gamla prylar. Det går på något vis hand i hand med mitt historieintresse. Allt behöver dock inte vara 1000 år gamla runstenar eller 500 gamla barockmöbler eller ens en gustaviansk kandelaber från 1700 talet. För egen del kan jag gå igång lika mycket på prylar från 40 och 50 talet. I garaget står min gamla Husqvarna hoj från 46 nästan jämngammal med huset jag bor i. Jag och min fru har ett sommarställe byggt ungefär samtidigt. Min fru åker Softtail Springer som ser ut som en 40-tals HD fast med modern teknik. Min Road King har många likheter med en gammal Hydra eller Duoglide från 50 talet. Jag är med andra ord en sucker för retroprylar.

Jag är ju inte ensam om detta intresse. Det finns dom som drabbats betydligt värre än mig. Jag kommer aldrig att vinna tävlingen "flest prylar när han dör vinner" Det finns däremot många andra maniska samlare som aspirerar på den titeln. Det finns till och med några som gjort museer av sitt idoga samlande av retroprylar. Ett sådant ställe är Nostalgi Caféet The 50;s i Tryde utanför Tomelilla.

Skall du åka i Skåne i sommar får du inte missa detta ställe. Om du precis som jag går igång på gamla vardagsprylar så är detta ställe väl värt ett besök. Här finns förutom 35 bilar och en drös gamla jordbruksredskap affärsinredningar, gamla verkstadsprylar, leksaker, bensinpumpar. radioapparater telefoner. cyklar mopeder och mycket mycket mer. Allt presenterat på det där trevliga och  lätt kaosartade sätt som anstår en privatsamling.

Där finns också fik och nostalgishop där du kan köpa CocaCola skyltar, modellbilar pinup-kortlekar, cd-skivor med 50-tals musik mm. Givet vis serveras här också kaffe och goda mackor det är ju förutom museum också ett Café. Skall du till Skåne i Sommar missa inte Nostalgi Caféet det är väl värt ett besök om man gillar gamla prylar och gärna dricker en kopp Zoegas.

Länk till deras hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar