tisdag 16 april 2013

Medtrafikanter och mottrafikanter Malmötrafiken i ett nötskal.

Båda sorterna träffar man på ut på vägarna. Idag skall jag passa på att gnälla lite. Jag brukar sällan vara den som är gnällig men idag skall jag göra ett undantag. Det handlar till syvende och sist om situationen och säkerheten för oss i Malmö som tar oss fram på motorcykel.  I mitt hörn av Sverige upplever jag att antalet "mottrafikanter" är som störst. Jag funderar ibland över vad det beror på att trafikmoral och säkerhetstänkande bland Malmös trafikanter är så lågt. Cyklister far fram på trottoarerna kör över på övergångsställen och förväntar sig att bilisterna skall lämna företräde Själv struntar cyklisterna i stopplikt. Fram och bakljus används sällan under den mörka delen av dygnet. Gångtrafikanter som går rakt ut i gatan utan att se sig för, klär sig i svart och promenerar under parollen "våga vägra reflexer". Jag har företräde, verkar dom tänka. Bilarna skall stanna för mig, det är det lag på. Stadsbussar vars chaufförer inte tittar i backspegeln innan dom slänger på blinkers och kör ut från hållplatsen. EU mopeder som kommer farande i 80knyck på cykelbanan trots att dom inte får köra där och absolut inte så fort.

Bilister som inte använder blinkers, struntar i väjningsplikt och högerregeln. Blinkar hur som helst och ligger konsekvent i fel fil när de kör i rondell. Många bilister häver sig på tutan när dom tycker att den som stannat för rött ljus inte kommer iväg fort nog. Rödljuskörningar är vardagsmat. Blixtlåsprincipen är inget som fungerar i Malmö. Här släpper vi inte fram någon i onödan. Jag förstår om ni tycker att detta låter helt vansinnigt men det är till stora delar så trafikmiljön i landets tredje stad ser ut. I detta vansinne skall man då försöka ta sig fram något sånär säkert på motorcykel. Nu är vi åter igen där med Älgarna. Malmös trafikanter är som älgar helt oberäkneliga och inget att lita på. Jag har många gånger funderat över vad det beror på att folk har detta beteende just i Malmö. Trafiken flyter bättre och trafikmoralen verkar vara högre både i Göteborg och Stockholm. Som hojåkare känner jag mig tryggare där än vad jag gör i Malmö. Jag har ännu inte kommit på, eller hört någon förklaring till vad dessa skillnader beror på. Skulle man lösa detta problem skulle man antagligen få Malmö stads stora trafikpris. Något behöver göras men jag vet tyvärr inte vad. Tills dess undviker jag att köra hoj  i stan i alla fall i rusningstrafik.

Ta det försiktigt bilar är hårda och hojåkare mjuka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar