torsdag 18 april 2013

Historiemagneten

Jag har en gammal Husqvarna modell 24 av 1946 års modell. Med sina 118cc och 3,5hp så är det inte något kraftpaket direkt. Hojen är vad man kallar "i patinerat originalskick" den är med andra ord inte renoverad. Motorn har i och för sig varit isär för några år sedan och fått nya lager och nya kolvringar men för övrigt är den orörd. Ibland undrar folk ifall jag inte skall låta blästra av den och lackera om den. Aldrig säger jag, det är patinan som ger mycket av charmen.

Ett par gånger varje säsong brukar jag ta några turer. Sällan några längre rundor jag kör den mest för att motorn skall få gå lite och för att bromsar och koppling inte skall stå och kärva ihop. När man stannar till någon stans, kanske på en mack eller vid en glasskiosk dyker det så gott som alltid upp en gubbe som haft en liknande hoj. Kanske inte så konstigt med tanke på att Husqvarna tillverkade 70 000 röd och svartqvarnor och nästan alla såldes i Sverige. När gubbarna börjar prata får man höra de mest fantastisk historier hur dom åkte från Nybro till Karlskrona i 26 minusgrader eller hur dom åkte på campingsemester till Rättvik med flickvän och packning. När man pratat en stund och är flera MC-skrönor rikare kommer alltid den obligatoriska frågan. Var dom så små? Ja, så små var dom. Oavsett hur det förhåller sig med den saken så svarar jag gärna på den frågan efter att fått höra dessa fantastiska berättelser. När alla dessa lättviktare kom ut på marknaden efter kriget var motorcykeln i första hand ett bruksfordon. Man hade den istället för bil. Man körde till bruket med unika-boxen på pakethållaren och en bag på styret. Hojkläderna var blåställ och var det kallt ute stoppade man tidningspapper innanför kläderna. Mycket har ändrats sedan den tiden.

Min åkhoj är 1328cc större och har minst 75 hästkrafter fler än Husqvarnan. RoadKingen väger dessutom minst 270kg mer.Skillnaden är gasnska påtaglig. När jag och min älskade hustru är ute och kör. är det hennes HD Softtail Springer folk tittar på. Min RoadKing väcker sällan någon uppmärksamhet. Det gör mig inte så mycket jag har ju Husqvarnan.;-)

Idag har jag också glädjen att berätta att jag haft fler än 20 000 besök på bloggen sedan jag startade i Januari. Ett stort tack till er som läser och delar på facebook google+ och twitter mm.

Gillar du min blogg och vill ha tips om uppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook. Gå in på bloggens facebooksida och klicka på gillas knappen. I Huvudet på Hojåkaren på facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar