måndag 29 juli 2013

Allting åldras vissa saker med behag.

Vissa gamla motorcyklar känns oerhört förådrade ut medan en del andra känns coola fastän dom kanske har 40 eller 80 år på nacken. Det mesta sitter förmodligen i betraktarens ögon, men visst finns det trender även inom mc-branchen.

Ni som följer min blogg vet att jag vuxit upp i en familj där det alltid har funnits motorcyklar. Det har varit maskiner av skiftande slag och av olika märken. Velocette, Monark, Husqvarna, Matchless, BSA, Laverda, Triumph, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Honda, Harley Davidson så tror jag att jag fått med de flesta. En del av dessa hojar skulle kännas som gamla veteranhojar utan särskilt mycket charm medan några skulle skulle ha betydligt mer charm eller högre coolhetsfaktor.

Brorsans Boneville 69:a i vitt och orange med bagageräcke på tanken skulle fortfarande se ganska cool ut medan farsans Velocette 350 skulle se ut somen "gammelhoj" Silverpilarna och Svartqvarnorna ser också ut som gamla maskiner där bäst före datum passerat för längesedan. Den mest tidlösa hoj som finnits i familjens ägo är antagligen fruns HD softtail springer. En modern hoj med retroutseende. Den ser ut som om den var byggd på 30-talet fast drivlinan är modern.

Vissa retrostilar håller medan andra känns helt ute eller föråldrade. Tänk på BMW, idag har dom fått till maskiner som ser tuffa ut och som tilltalar en rent estetiskt. Annat var det på 50 och 60 talet, då saknade BMW coolhetsfaktor. Tror att det var få förutom inköparna på Polisen som förstod hur bra motorcyklar BMW var. Visst kan man se en och annan R65:a komma rullande i fint renoverat skick. Den har inte blivit tuffare med åren i mina ögon är det fortfarande en ful cykel. När jag funderar över familjens hojar och tänker på vilken hoj som är den tuffaste eller coolaste, då vinner brorsans Rothman Honda baserad på en Honda VF 1000R.

En supersport maskin konstruerad för superbike serien men som letade sig ut även som gatmaskin. En tidig hoj med boxram och en motor som uppgraderats med kamdrev istället för kedja eller stötstänger. Maskinen ser forfarande ganska modern ut trots att den har mer än 25 år på nacken. Med sina 130k på standard luft och buller gjorde den kvartsmilen på under 11 sekunder. Jag minns en gång farsan var iväg och besiktigade den eftersom brorsan var och jobbade i Norge. Besiktningsmannen vågade inte provköra den utan nöjde sig med en okulärbesiktning och sedan gav den godkänt.

Ha en kalassöndag och gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar