tisdag 30 juli 2013

Tanklösheten galopperar

I går på SVT meddelades att att 5 av 6 förare som omkommit i MC-olyckor västsverige saknar körkort för motorcykel.

Vad är det som håller på att hända? Det verkar som om vi har en ganska tydlig trend när det gäller mc-olyckor och förare som saknar mc-kort. Detta samtidigt som sveriges hojåkare blir mer och mer riskmedvetna och ansvarsfulla medtrafikanter. Tittar vi ur körkortsperspektiv så är mc-åkning förhållandevis riskfritt. Vad är det då som gör att folk som inte har mc-utbildning plötsligt fått för sig att det nog är ok att köra hoj utan utbildning och körkort.
MC-skolor och eller en bra handladare är den säkra vägen till mc-körkort

Vad är det som gör att vi plötsligt har fått ett antal "trafikanter" som fått för sig att de är så duktiga att de kan hantera fordon de aldrig fått någon utbildning på. Är det så att det har blivit för kompilicerat att ta mc-kort? SMC jönköping spådde här om dagen att antalet körkotslösa mc-förare kommer att öka beroende på körkortsregler och kostnader detta medför. Är det så att vi kanske fokuserar på fel saker när det gäller proven för mc-körkort.
Utbildningsbild lånad från Allt om MC

Jag äger inte svaret på frågorna det enda jag med säkerhet känner är att något måste göras. Det handlar då inte om mer riskutbildning eller hårare krav vid körkortsutbildningarna. Statistiskt sett är landets "godkända" hojåkare ansvarsfulla och riskmedvetna förare. Att ställa högre krav på dessa håller inte borta de som vill riskera livhanken genom att ge sig ut på motorcykel utan mc-kort. Riksdag, regering, polisen, trafikverket och transportstyrelsen måste vakna och inse allvaret i vad som håller på att hända.
Detta är verkligheten för många av de som väljer att köra mc utan att skaffa sig mc-kort

Vi kan inte komma till rätta med detta problem genom att ställa högre krav på de som väljer att skaffa sig mc-behörighet. Vi verkar ha kommit till vägs ände. Någonstans verkar det som om dagens krav på de som vill skaffa mc-kort får en del aspiranter att strunta i kort och utbildning för att det verkar för svårt att skaffa mc-kort. Istället väljer man att chansa och äventyra både sin egen och andras säkerhet genom att köra mc utan hojkort.

SVT:s inslag och deras artikel för dig som vill läsa mer

Ha en fantastiskt tisdag och akta dig för stollarna som är ute i trafiken och saknar mc-kort.

7 kommentarer:

  1. Riktigt bra skrivet!... Jag som nybliven motorcyklist förstår verkligen inte vad som driver folk till att köra utan kort! jag ansåg det inte varken dyrt eller särskillt svårt att ta mitt mc-kort! förvisso hade jag privilegiet att kunna övningsköra närmre 500 mil privat och ha en make med hyffsat nytaget körkort med som kunde hjälpa mig med manöverbanorna och allt vad som krävs inför!...

    Men som sagt mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet. Hoppas att man verkligen tar körkort, samt rättar sig efter trafikreglerna.

    SvaraRadera
  3. Vi har en kattegori som har mckort men saknar utbildning, är själv en av dom. Tog körkortet -70 och fick A'et på köpet.
    Nu hade jag kört en hel del i FMCK's regi men gjorde ett uppehåll på några decenier. Kände mig ganska ringrostig när jag äntrade en hoj då. Men tänk på alla som när barnen flygit ut och man tar en utflyckt med respektive, båda uppför sig som man kör bil fast det är en helt annan sak att köra hoj. Egentligen borde man kunna uppvisa att man kört hoj några gånger när man skall förnya körkortet sen förra gånge man förnyade körkortet.

    SvaraRadera
  4. Tittar man på olycksstatistiken så är inte de födda 57 eller tidigare på något sätt överrepresenterade i olycksstatistiken. De flesta som har fått a-behörighet på köpet har antingen vett att låta bli att köra hoj eller så tar man kontakt med en körskola och kör ett par lektioner för att lära sig grunderna. Problemet med trafikanter som väljer att köra hoj utan kort är ett betydligt större attitydproblem. Sedan har jag svårt att se att man skulle plocka bort a-behörighet för de som inte är aktiva motorcyklister. Även för de gamlingar som valt bort att köra hoj trots att de fått behörigheten på köpet. Det löser inte problemet och det förbättrar inte olycksstatistiken

    //magnus

    SvaraRadera
  5. Jag tror att man måste se problemet ännu mer på djupet; vilka är det som kör mc utan körkort? -Knappast "vanligt folk" som saknar behörighet och bara känner för att "ta sig en tur". Min uppfattning, grundad på information från vänner inom polisen, är att det oftast rör sig om kriminella som kör utan behörighet. -I många fall även påverkade av narkotika eller alkohol. Många av de motorcyklar som är inblandade i olyckorna är dessutom stulna. Personligen anser jag inte att det skall bli "lättare att ta mc-behörighet", då lär vi få se olyckor med lagligt framförda mc p.g.a. för dåliga kunskaper. Nej, det enda som troligen kan få ner olycksstatistiken är att låsa in fler brottslingar. Detta är vi dessvärre inte specialister på i Sverige.

    SvaraRadera
  6. Förstår hur du tänker och jag håller i stora drag med i vad du skriver. Jag mernar inte att man skall maniska kraven på de som kör upp för mc-kort, vad jag ville få fram är att ökade krav på de som har hojkort eller har ambitionen att ta mc-kort löser inte problemet med de som väljer att köra utan mc-körkort.

    //magnus

    SvaraRadera
  7. Håller med Magnus ovanför. Att öka kraven på de som väljer att ta mc-kort löser ju inte problemet med att 5 av 6 inte har körkort, det ger nog motsatt effekt.
    Jag tycker man borde gör det aningen lättare och kanske framförallt billigare att ta mc-kort. Tog mitt nu i våras och hade inte möjlighet till någon privat körning. Det var inte jättesvårt men det kostade en hel del. Riskutbildningarna var ganska bra även om jag 1:an är en kopia på B-kortet för min del även Risk 2:an i viss mån. Vist man kör Mc och inte Bil på MC 2:an och sladdar inte runt i vatten. Men summan av de båda Risk 2:or jag har gjort inom loppet av 4-5 år är att det är hastigheten som dödar, vilket stämmer.
    Kanske kan man ha 1-2 riskutbildningar för både A och B behörigheten fast man gör den aningen bredare bara så man täcker in båda i teori biten.
    Någon tidigare skrev att det var troligen mest kriminella som körde utan kortet. Jag känner/ har bekanta/ vet om folk som inte är kriminella som kör utan. I vissa fall där så skulle billigare, lättare eller smidigare utbildning leda till att dem mest troligt tog kortet. Många av dem har B kort vilket väcker en tanke i mig om att det är inte riktigt lika accepterat att köra bil utan körkort men många tycker det är ok att köra MC bara för att man har B körkort och vana. Nu tillhör jag inte den gruppen utan tyckte att det var viktigt att ha A behörighet och tog det även om det kosta nästan lika mycket som hojen sen. Men det var något jag ville och tyckte va roligt.
    Fler regler,svårare utbildning och att straffa de som faktiskt vill ta kortet löser sällan problem utan jag tror bara att det skapar fler.

    Lång text och kanske även helt värdelöst resonerat men så tänker jag lite i detta ämne iaf.

    SvaraRadera