fredag 2 augusti 2013

Lite spänning i sommarkvällen

Igår kväll åkte vi till Svanstabanan eller Cramo Arena som det heter nu för tiden. Det var match i speedwayallsvenskan. Griparna från Nyköping hade hemmamatch mot Gnistorna från Malmö.

Speedway är i mitt tycke en av de bästa publiksporterna. Heaten är snabba och det är spännande från start till mål. Ett heat tar en dryg minut och det är kamp hela vägen. Gårdagens match var på flera sätt en ödesmatch. Både för Griparna och Gnistorna, dels var en vinst förutsättning för avancemang till slutspel i allsvenskan, en förlust skulle innebära att det i princip var slutåkt för säsongen. Det var två taggade lag som kom till start.

Bild lånad från Griparnas facebooksida

Nervositeten kändes i luften och man märkte att förarna var både stirriga och adrenalinstinna när dom rullade fram till start-tejpen. Griparna tog tidigt kommandot i matchen och gnist-förarna var märkbart förlamade av måsten och kunde inte leverera på sin vanliga nivå. Griparna tog en som det verkade betryggande ledning. Speedway matcher kan dock vara som trisslotter "plötsligt händer det". Det var precis vad det gjorde. De två sista heaten före paus tog Gnistorna två "fem ettor" och var nästan i kapp.
Bild lånad från Griparnas facebooksida

Sakta men säkert tog Gnistorna över matchen och inför sista nomineringsheatet hade dom gått upp i ledning med 43 mot 41 för griparna. Nominerings heatet blev helt avgörande. En "fem etta" till Griparna skulle innebära förlust för Gnistorna. En "fyr tvåa" till Griparna skulle innebära oavgjort. Gnistförarna Mikael Max och Peter Ljung klarade pressen och lyckades knipa en "fem etta" och Gnistorna avgick med seger 48 mot 42 för Griparna.
Bild lånad från Griparnas facebooksida

Det var en spännande match, halvvägs in i den trodde jag Gnistorna skulle förlora men tappert kämpande kan ibland löna sig. En viss kluvenhet kände jag dock. Ibland är jag inte helt övertygad vilket lag jag skall hålla på. Antagligen hade jag känt mig ganska nöjd oavsett utgång på matchen. Med facit på hand så kan jag ju ändå känna att det var lite extra kul att Gnistorna vann, då finns ju chansen att man får kolla några fler speedwaymatcher i Malmö i höst.
Bild lånad från Gnistornas hemsida

Ytterligare ett ljus i kvällens match var Gnistornas kvinliga förare Cathrine Brantvik Friman som är en av två Svenska kvinnliga speedwayförare som åker i 500 klassen. I ett av sina två heat för kvällen lyckades hon ta en poäng vilket får sägas vara ett gott betyg då kvällens match var som att köra huvudet i ett getingbo. Detta lovar gott inför framtiden och med lite mer erfarenhet är jag övertygad om att Cathrine kommer att kunna leverera även när det gäller.

Ha en bra fredag och skall du ut och åka hoj så ta det försiktigt. Fredagsrusning innebär ökade risker för motorcyklister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar