söndag 8 december 2013

Hur får man ett hojintresse?

Vad är det som väcker ens intresse för motorcyklar? Vad är det som gör att man får ett hojintresse? Hur kommer det sig att en del blir helt fascinerade medan andra blir helt oberörda?

Jag tror att det inte är något annat än rena tillfälligheter. Rent genetiskt sett är det nog inte så att det finns individer som är bättre ämnade att bli hojåkare än andra. För egen del är det nog mest beroende på att jag vuxit upp i en familj är det funnits hojintresse och där det funnits motorcyklar. Sedan är det givet vis slumpartat när intresset verkligen slår klorna i en och längtan efter att få köra motorcykel blir övermäktigt. För min borrs del började det ett sommarlov sent 50-tal då han var på besök hos mammas kusin. Göte som han hette hade ett småbruk i Västergötland. Göte var en riktig "Allan" som fixade allt. Han byggde egna radio och TV apparater och han var ett multigeni som lagade och fixade allt som andra misslyckats med. I ett uthus under halm och annat bråte hittade brorsan en motorcykel. Brorsan sprang in till Göte och berättade om sin upptäckt. Jaha jasså den sa Göte, det var längesedan den var igång. Göte följde med brorsan till uthuset och hojen rullades ut på gårdsplanen.

Det visade sig vara en Husqvarna mod 24 aka "svartkvarna" av 1947 års modell som nu på nytt fick skåda dagens ljus på det vätgötska bonnlandet. Göte pillade bort gammal halm och annat bös från hojen. Han stoppade sin pipa och tände den, med pipan i mungipan gick han ett varv runt hojen och gjorde en okulärbesiktning. Vi får hämta en pump och lite verktyg sa han och gick lugnt bort mot bilverkstan som var inhyst mellan ladugården och svinhuset. Göte kom tillbaka med en verktygslåda och en fotpump. Däck och slangar var inga problem de höll tätt. Göte trampade till på kicken och konstaterade att motorn gick runt. Sedan skruvade han ur tänsdtiftet slipade till elektroden med ett sandpapper och kollade så att de var gnista. Tändningen verkar fungera som den ska sa han nöjt.

Sedan skruvade han av tanklocket, skakade hojen och konstaterade att det fanns bensin. Han öppnade bensinkranen och tryckte några gånger på flödarknappen på Amal-förgasaren sedan började Göte att kicka. Inget hände. Han försökte springa igång den, men utan resultat. Av med tändstiftet för att kontrollera att det inte blivit någon "loppa" Tillbaka med stiftet igen sedan kickade han tils svetten sprutade. Inget hände inte minsta lilla tändning. Den har ju stått några år den har inte gått sen jag fick den av Bertil 1955 sa han. Bensinen är nog för gammal. Göte och brorsan tog en dunk och satte sig i Götes epa-traktor som var byggd på en gammal Dodge pickup och körde ner till Koppartrans och handlade ny bensin.

Tillbaka tömde han ur den gamla, tömde förgasaren, slog i ny soppa, flödade och nu startade den gamla Husqvarnan på första kicken. Sommaren gick fort och brorsan for runt på skogsvägarna och drömde att han var Bill Nilsson eller Sten "storken" Lundin. När skolstarten närmade sig ville han inte åka tillbaka motorcykeln var roligare än all skolundervisning i hela världen. En ny hojåkare var född. Efter Husqvarnan är det många motorcyklar som passerat genom brorsans liv. Silverpil. Matchless, BSA, Triumph, Laverda, Monark, Ducati, Kawasaki och Honda. Tänk vad en gammal Husqvarna 118cc kan förändra en människas liv.

Idag är det söndag och andra advent. Hojsäsongen verkar ha gått i malpåse för de flesta. Dagens youtubekalender klipp är ett bildspel från Sten "storken" Lundins karriär. En riktig legendar inom Motocross. http://www.youtube.com/watch?v=y25cPkvj5vY

1 kommentar:

  1. This is very nice post, where we can see the advance technology of the bikes which are being used in our daily life.
    mckläder
    mc kläder
    mc jacka
    mc hjälm
    mc hjälmar
    mc byxor

    SvaraRadera