tisdag 20 januari 2015

Gamla moppeskrönor och halvdana trimmtips.

Otaliga är alla de historier man hört av kompisar på den tiden man hade moped. När man idag tittar tillbaka och funderar verkar varje 15-åring på 70-talet som var ägare till en moped också varit expert på tvåtakts-trimning.

Det skall man antagligen ta med kanske inte en nypa utan snarare en hel näve salt. Tvåtakts-trimning är inte något enkelt. Det räcker inte med att dra någon plugg och fila lite på kolven. Skall man trimma tvåtaktare handlar det om balans och harmoni. Det måste finnas jämvikt mellan luft in och avgaser ut, gör det inte det blir effektuttaget dåligt.

Många var historier om de vråltrimmade mopederna som gjorde över hundra knyck. Vidare berättades om hur ägaren lyckats köra ifrån polisen som inte hade haft en chans att hänga med med sin Volvo 144 eller sin BMW R75:a. En bra moppeskröna skall givetvis avslutas med att fabror blå står där med lång näsa och den finniga 15-åriga trimexperten triumfrar med sit tekniska kunnande och sin körskicklighet. Verkligheten var helt annorlunda. Mig veterligen var det ingen av mina dåtida kamrater som lyckades köra ifrån polisen. Däremot var de flera som åkte fast för att de körde trimmat med indraget lämplighetsintyg som påföljd. Att behöva vänta ett par år med att ta bil eller mc-körkort var ett högt pris att betala för att man kört trimmad moppe, det har flera av mina gamla kompisar fått erfara.

Om nu polaren sa att hans moppe efter att han dragit pluggen och jackat kolven  och drevat gjorde 70 så var kanske 50 närmre sanningen. Många trimsätt diskuterades och många vansinniga historier utbyttes och betraktades med som sanningar. Att plana toppen är ett ganska självklart sätt att höja kompressionen som ur timsynpunkt endast ger marginell effekt. Istället pratades det om hur man kunde fylla kolven med kork, epoxylim eller att smälta i bly eller aluminium för att öka vevhuskompressionen. En sådan åtgärd skulle ge en helt fantastisk effekt ökning. Som vanligt när det gäller moderna folksägner så hade berättaren en kusin som hade en kompis  eller liknande som gjort detta med mycket gott resultat. Hans Puch Dakota gjorde minst 90. En annan flitigt återkommande skröna var att montera en fjäder mellan kolv och topp. Denna fjäder skulle tillsammans med tändningen se till att ge kolven lite extra skjuts med snabbare acceleration som resultat. Många var det som byggde expansions-ljuddämpare i metallslöjden. Det smattrade säkert fint om moppen men någon vidare effektökning blev det knappast. En annan gammal skröna är att ta bort svänghjulet  och bygga om till elektronisk tändning. Frågan är om motorn skulle gå över huvud taget efter detta ingrepp.

Försöken att få lite bättre fart på mopparna var många antagligen var det få som verkligen lyckades i alla fall så länge de höll sig till "bonnatrim" De som däremot var lite bättre ekonomiskt bemedlade och kunde köpa riktiga trimdelar i form av andra cylindrar, kolvar, förgasare, och avgassystem fick antagligen bättre fart på sina mopeder även om effektuttagen och fartresurserna även här var betydligt överdrivna. När man tittar i backspegeln får man konstatera att det nog va tur med tanke på hur dåliga bromsarna var och hur klena och instabila ramarna var.

Tänk dig själv att köra i 90 med en Puch Florida det hade fan i mig varit en skräckupplevelse. På tal om mopedskrönor fick jag höra en i personalrummet på jobbet igår. Berättaren hävdade att den var helt sann, jag misstänker dock att du hört någon variant av denna berättelse. I detta fallet skulle följande händelse utspelat sig i Skanör på 70-talet. Ett gäng mopedkillar står och hänger vid bensinmacken och gasar och slirar för att försöka impa på tjejerna. Då kommer en MC-Polis åkande. Helvete tänkte en av killarna jag som kör trimmat så han drog raskt iväg på sin Zündapp. Han svängde in på en cykelbana mellan två betongsuggor där han räknade med att polisens BMW inte skulle få rum. Polisen skulle minsann inte låta detta passera så han drar helt sonika upp R75:an på bakhjulet och åker mellan suggorna.  Killen åkte givetvis dit och polisen demonterade trimdelarna på plats och tog dem med sig. Killen fick leda moppen hem med svansen mellan benen och berätta för föräldrarna att han blivit av med lämpet och att det inom en snar framtid skulle dyka upp en böteslapp.

Har du en du en bra gammal moppeskröna så skriv gärna ner den och maila över den till mig så publicerar jag den gärna här. skriv till magnus.json.johansson@gmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar