söndag 18 januari 2015

Varför åker jag på den hojen jag gör?

Igår skrev jag om att vi skall visa respekt inför varandra och deras val av motorcykel. Jag har fått massor med positiv respons på det inlägget vilket gläder mig oerhört. Jag tänkte fortsätta lite på gårdagens tråd och ta det ett steg till.

Som jag skrev igår så finns det en mängd olika anledningar till varför man väljer ett visst hojmärke, modell eller hojtyp. Att åka motorcykel behöver inte vara speciellt kostsamt det finns alla möjligheter att vara lågbudget motorcyklist samtidigt finns möjligheten att lägga i princip hur mycket pengar som helst på sin mc-hobby. Att spännvidden i kostnader finns tycker jag är en av motorcyklismens stora fördelar. Alla kan vara med och köra på någorlunda lika villkor.

När man träffar andra motorcyklister blir det spännande möten. Det är människor med olika bakgrund, med olika erfarenheter och från olika samhällsklasser som möts genom att dela ett gemensamt intresse. En kompis till mig sa en gång att hojåkare är som nudister. Hur menar du undrade jag och han förklarade. När man träffar andra som kör hoj ser man ingen skillnad alla ser likadana ut i sina skinn eller allvädersställ. Du ser inte om den du snackar med är sopåkare, advokat eller rörpulare, det skapar spännande möten. Där slog han huvudet på spiken. På mc-träffen där fastighetsmagnaten delar en öl med parkarbetaren sker möten som aldrig hade skett någon annan stans. Dessa möten skapar förbrödring och förståelse över alla samhällsklasser och grupper vilket gör motorcyklismen som företeelse unik.

Åter till det där med att välja hoj och hoj typ. Den som bara följer en dröm och har en massa förutfattade meningar om hur det skall vara att vara motorcyklist kommer antagligen att bli besviken. Det gäller att välja motorcykel med alla sinnen öppna. Först och främst handlar det om att se över sin budget. Hur mycket har jag råd att lägga eller hur mycket vill jag lägga på en motorcykel och dess kringutrustning?

Utbudet är stort både av nya och begagnade motorcyklar, ha inte bråttom ta tid på dig när du väljer. Börja med att kolla på blocket där finns i skrivande stund nästan 14 000 motorcyklar till salu. Surfar du sedan runt hos landets mc-handlare så kommer du att upptäcka att de allra flesta har anpassat sina priser till vad du får betala på blocket. Köper du hos handlare så får du bättre trygghet. du får en hoj som är genomgången och du får ofta någon form av garantier. Köper du privat så pruta! Provsitt och provkör motorcyklar av olika typer.

Det kan hända att du kommer på att du skal ha en helt annan hoj än den du har tänkt dig. Du kanske satt mycket bättre på sporthojen än på customcykeln eller så kanske du upptäckte att touringlokomotivet var den hoj där du kände dig hemma. Som sagt provkör med öppet sinne. Det absolut viktigaste när du väljer hoj är att du känner att du sitter bekvämt och att du utan ansträngning kan sköta alla reglage. Man kan göra mindre justeringar genom att byta sadel flytta forpinnar, byta styren och risers. Det gör tyvärr bara marginell skillnad. Skall du trivas skall du sitta bra redan från början

Kanske är det så att du kommer att bli överraskad av ditt slutgiltiga val. Kanske var du inne på en streetfighter men kommer ut med en custom. Med denna erfarenhet i bagaget kanske det inte borde vara så svårt att ha förståelse för att andra väljer en helt annan motorcykel än vad du gjorde. Då kan du också se anledningen till att jag idag har en gammal HD Road King som åkhoj. Den passar mig bra jag sitter fantastiskt på den jag kan åka 60 mil på en dag utan att bli trött. Bara för den sakens skulle betyder inte det at jag per automatik kommer att välja en HD nästa gång jag får för mig att byta. det kan bli något helt annat. Välj det som passar dig och gläd dig åt att andra valt de som föll dom på läppen.

Sedan är det bara ut och åka träffa andra hojåkare och vara med om spännande möten. Livet som motorcyklist är unikt och kan inte ersättas av något annat det är bara att öppna ögonen och titta efter så kommer du att få uppleva de mesta fantastiska saker. Ha en trevlig söndag och Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar