torsdag 15 augusti 2013

Hur brett ska däcket vara

I förrgår blev jag uppringd av en kompis som undrade. Hur brett däck kan man få på bak på en Road King. Varför undrar du det ställde jag som motfråga.

- Jo sa han min fru har ett 160 däck bak på sin Dragstar och det ser mycket fetare ut än 130 däcket på min Road King.
- Ett 140 är max vad du kan få på utan modifikationer. Slipar du av lite på bromsoket och skaffar en smalare beltrem kanske du kan få på ett 150 däck. Är det bara för utseendet du vill ha ett bredare däck undrade jag?

- Hojen skulle bli jävligt mycket tuffare med ett bredare däck.
- Det märks ju knappt, du har ju stora packväskor så de är ju bara rakt bakifrån det syns att du har ett smalt däck. Kan du inte skaffa en stänklapp istället så behöver du inte visa att du har ett smalt bakdäck om du upplever det som ett problem fortsatte jag.
- Jo javisst det skulle man kunna men det skulle vara tuffare med ett bredare däck upprepade kamraten ännu en gång.
- Vill du att hojen skall bli mer svårkörd?
- Vadå det blir väl ingen skillnad?
- Inte så länge du kör rakt fram sa jag men när det svänger kommer det att bli jobbigare att lägga ner hojen med ett bredare däck särskilt på en så tung hoj som en Road King. Jag hade ett 140 däck bak på min Road King tidigare. Det gick i och för sig bra att köra med 140 däck också men senast jag bytte gick jag tillbaka till 130 som Harley rekommenderar och vilken skillnad de blev sa jag.
- Vadå skillnad.
- Hojen gick från att vara lite som att brottas med en elefant till att bli lätt som en balettdansös.
- Man kanske ska hålla sig till 130 däck i alla fall då sa kompisen lite trumpen.
- Gör det, i alla fall om du inte är jävligt förtjust i elefantbrottning.

Annars kan du ju alltid köpa dig en Dragstar,det är en bra motorcykel och den har som du redan vet ett 160 däck bak.
- Nä det får nog bli ett 130 däck till Road Kingen vilken sort skall man ha?

- Avon Cobra sa jag i alla fall om du gillar att ha med balettdansöser att göra. Ledsen ifall jag gjorde dig besviken.
- Ingen fara, tack för rådet vi hörs sa han och la på luren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar