söndag 11 augusti 2013

Hojåkare föregår med gott exempel

I media framställs ofta motorcyklister som vettvillingar och fartdårar. Denna mediabild stämmer dåligt överens med verkligheten. Visst finns det dom som åker fort och visst finns det motorcyklister som har det vi kallar extrembeteende. Dessbättre är dessa i minoritet.

Igår hade jag det tvivelaktiga nöjet att köra bil från Nyköping till Malmö. Kör jag bil väljer jag andra vägar än när jag kör motorcykel. Jag valde att åka E4 till Helsingborg och sedan E6 ner till Malmö och Limhamn. En tur på 52 mil. Igår var det ganska mycket motorcyklar ute även på motorvägen. Vi är som sagt olika. Jag försöker undvika motorväg när jag kör hoj medan jag har kompisar som har motorväg som förstahandsval.
Bild lånad av Sveriges radio

Smaken är som sagt olika. Med undantag för några rejäla regnskurar så var det fint hojväder. Jag håller oftast hastigheten när jag kör bil. Ut på motorvägen och i med farthållaren. Det är bra både för bensinförbrukningen och plånboken. Bilen drar mindre med soppa och man slipper fortkörningsböter. Vi mötte ganska många hojar påväg norr ut och vi körde om ett antal motorcyklister på väg söder ut. Under dessa 52 mil mellan Nyköping och Limhamn blev vi bara vid ett tillfälle omkörd av en motorcykel. En röd Suzuki sportmaskin som körde förbi och höll kanske 130.










Det jag ville komma fram till är att Sveriges motorcyklister är ansvarsfulla trafikanter som följer de trafikregler vi har och framför allt håller hastighetsbegränsningarna. Jag har kanske varken statistiska eller vetenskapliga belägg för mina slutsatser men jag vill ändå påstå följande. Trafikmoralen är högre hos motorcyklisterna än hos bilisterna när det gäller att hålla hatighetsbegränsningarna på motorväg.

Ha en bra söndag och ta gärna en hojtur så att du tänker klara tankar och får renat din själ inför den kommande veckan. Själv har jag det tvivelaktiga nöjet att börja jobba på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar