Idag är det få av fordonen i dessa tidningar som verkligen väcker ens habegär. Både customlackerna eller byggstilarna känns oerhört föråldrade och omoderna.
Choppers byggda på japanska radfyror med förlängd gaffel utan att man räjkat ut kronan. i kombination med King and Queen soffa och likkistetank känns onekligen föråldrat.
Ingen skulle komma på att varken bygga eller köra något sådant idag. Det finns en del undantag i tidningarna och det är Bobbers en stil som har hängt med nästan så länge det funnits motorcyklar.
![]() |
Harley 750 sidventilare kanske är att betrakta som "urbobbern" |
I motorcykelns barndom var Bobberbyggandet ett sätt att lätta en hoj för att tävla med den då plockades allt "onödigt" bort och bakskärmen kapades. Det är på grund av den kapade bakskärmen Bobbern har fått sitt namn. En kortklippt hästsvans eller en kuperad hundsvans kallas Bobbed tail på Engelska.
![]() |
Det behöver inte vara Harley. Här har vi en Kawasaki VN 800 som blivit "bobbad" |
Byggstilar kommer och går men Bobbern har på något sätt blivit ganska tidlös. Visst finns det trender här också men då handlar det mest om små detaljer eller lackeringar.
![]() |
BMW bobber är kanske inte så vanlig men det funkar det också |
Skulle man bygga två hojar idag en Bobber och en Chopper i OCC-stil och ställa dom i malpåse i 20 år så skulle man antagligen tycka att OCC choppern såg hjälplöst gammalmodig ut medan Bobbern skulle betraktas som tidlös.
![]() |
En gammal BSA funkar fint som Bobber |
![]() |
Triumph är ganska vanligt Bobber objekt |
![]() |
Gammalt stuk med modern drivlina även om motorn ser ut som en gammal shovelhead |
Ha en underbar måndag det kommer säkert att hända något spännande och överraskande denna veckan.
Ahhh.. en mycket bra start på dagen BSA´n va riktigt fräck, men skulle ladrig våga mig på att förstöra en sådann klenod idag :)
SvaraRaderaHej Magnus och tack för en bra blogg.
SvaraRaderaJag går i lite funderingar på att skaffa mig en begagnad Road King eller Softail Heritage.
Jag tänkte om du har lust att tipsa lite om dina erfarenheter av dessa hojar i din blogg? När kom 6 växlad låda? Vilka cylinder volymer gäller vid olika årsmodeller?
När kom insprutning? Vad skall man se upp med på begagnade hojar? etc.
mvh
Ronny