måndag 23 september 2013

Byggstilar kommer och går men Bobbern består

En kompis till mig berättade att han hade hittat en låda i källaren med alla hans gamla Colorod tidningar. Det fick mig att vandra tillbaka i minnet hur jag som 15 åring slukade dessa tidningar med hull och hår. Jag mindes hur man suktade efter att få äga ett ombyggt fordon. En Hotrod, en Chopper eller kanske en Bobber.

Idag är det få av fordonen i dessa tidningar som verkligen väcker ens habegär. Både customlackerna eller byggstilarna känns oerhört föråldrade och omoderna.

Choppers byggda på japanska radfyror med förlängd gaffel utan att man räjkat ut kronan. i kombination med King and Queen soffa och likkistetank känns onekligen föråldrat.

Ingen skulle komma på att varken bygga eller köra något sådant idag. Det finns en del undantag i tidningarna och det är Bobbers en stil som har hängt med nästan så länge det funnits motorcyklar.

Harley 750 sidventilare kanske är att betrakta som "urbobbern"

I motorcykelns barndom var Bobberbyggandet ett sätt att lätta en hoj för att tävla med den då plockades allt "onödigt" bort och bakskärmen kapades. Det är på grund av den kapade bakskärmen Bobbern har fått sitt namn. En kortklippt hästsvans eller en kuperad hundsvans kallas Bobbed tail på Engelska.
Det behöver inte vara Harley. Här har vi en Kawasaki VN 800 som blivit "bobbad"

Byggstilar kommer och går men Bobbern har på något sätt blivit ganska tidlös. Visst finns det trender här också men då handlar det mest om små detaljer eller lackeringar.
BMW bobber är kanske inte så vanlig men det funkar det också

Skulle man bygga två hojar idag en Bobber och en Chopper i OCC-stil och ställa dom i malpåse i 20 år så skulle man antagligen tycka att OCC choppern såg hjälplöst gammalmodig ut medan Bobbern skulle betraktas som tidlös.
En  gammal BSA funkar fint som Bobber
Triumph är ganska vanligt Bobber objekt
Gammalt stuk med modern drivlina även om motorn ser ut som en gammal shovelhead
Skulle jag någon gång skaffa mig en customhoj så är chansen stor att det blir en Bobber. Jag har alltid gillat det minimalistiska och alltid tyckt det varit bättre att plocka bort saker från hojen istället för att hänga på massa krom och annat bling bling. Ofta så tycker jag det är med motorcyklar precis som med så mycket annat. Less is more.

Ha en underbar måndag det kommer säkert att hända något spännande och överraskande denna veckan.

2 kommentarer:

  1. Ahhh.. en mycket bra start på dagen BSA´n va riktigt fräck, men skulle ladrig våga mig på att förstöra en sådann klenod idag :)

    SvaraRadera
  2. Hej Magnus och tack för en bra blogg.
    Jag går i lite funderingar på att skaffa mig en begagnad Road King eller Softail Heritage.
    Jag tänkte om du har lust att tipsa lite om dina erfarenheter av dessa hojar i din blogg? När kom 6 växlad låda? Vilka cylinder volymer gäller vid olika årsmodeller?
    När kom insprutning? Vad skall man se upp med på begagnade hojar? etc.
    mvh
    Ronny

    SvaraRadera