fredag 27 september 2013

Vindrutans förbannelse.

Såhär på hösten kan det ju vara skönt att få bort lite av den kalla fartvinden mot kroppen. För detta ändamål har jag en vindruta som snabbt och lätt monteras på hojen. Operationen tar bara 20 sekunder.

Så långt är allt väl och visst tar den bort mycket av fartvinden mot kroppen men det finns en mycket otrevlig bieffekt. Bakom rutan bildas turbulens ( luftvirvlar ) som dånar och skakar i hjälmen. Givet vis förstår jag att en traditionell ruta till en customhoj inte är något aerodynamiskt underverk.

Det är ju en nästan platt skiva som bara är i vägen för fartvinden. Den är ju inte som rutan på en sporthoj gjord för att minska luftmotståndet. Smällandet och dånandet i hjälmen stör så mycket att hojturen blir allt annat än behaglig. Det skulle kanske fungera bättre med en högre ruta. Hukar jag mig något så blir det lite bättre. Men det innebär ju inte säkert att en högre ruta skulle fungera bättre. Jag är ju inte vansinnigt sugen på att lägga en bunt tusenlappar på en högre ruta bara för att testa och kanske upptäcka att det inte funkade.

Ett annart alternativ skulle ju så klart vara att kapa ner den rutan jag har och chansa på att en lägre ruta skulle funka bättre. Det behövs inte så stor ryta för att styra undan vinden. På något forum lästa jag att för att vindrutan skall fungera skall den antingen vara lägre än din hals eller högre än din nästipp. Rutorna är tillverkade i plexiglas eller akrylplast så det är inga problem att kapa dem. Tejpa båda sidor med målartejp. Malla av rutans kant på en pappskiva klipp till och rita av kanten på tejpen. Sedan kapar man med en sticksåg med metallblad. Runda av kanten med en fil eller en oscillerande slipmaskin och slipa slätt och blankt med våtslipduk.
Behöver du polera ytterligare funkar det bra med autosol. Googlar man lite upptäcker man snabbt att man inte är ensam om att ha drabbats av vindrutans förbannelse. Det har skrivits spaltkilometer om detta fenomen och det har gjorts otaliga försök med att komma till rätta med problemet.

Det finns lister man monterar på rutan som skall leda bort turbulensen. Jag vet inte om det funkar. Jag har inte testat själv eller pratat med någon som testat. Kommentera gärna och dela med er av era egna erfarenheter när det gäller vindrutor så kan vi kanske komma fram till något bra tillsammans.

Micro Swirl list till vindruta

Ha en trevlig fredag. Vi håller tummarna för att det skall bli åkväder i helgen om än något svalare.

3 kommentarer:

  1. Måste ha haft en fantastisk tur med vindrutan på min Roadking! Har aldrig haft några problem. Den är inte snygg men väldigt effektiv då det blir lite kallare ute eller om man skall köra lite längre sträckor!

    SvaraRadera
  2. Jag satte på en spoiler på min vindruta och slapp all turbulens som annars hamna rätt i hjälmen.
    http://nize.se/product.asp?product=10472

    SvaraRadera
  3. har genomfört detta på mina senaste hojar,
    skaffar högsta rutan o följer exemplet ovan
    o kapar ner till "min" höjd…….perfect

    //albin

    SvaraRadera