torsdag 26 september 2013

Nu blir det lättare att hitta

Antalet inlägg på min blogg börjar närma sig 300. Jag kände att det började bli rörigt och svåröverskådligt. Jag kände att jag behövde göra något för att själv inte drunkna i mina egna blogginlägg.

Lösningen heter etiketter. Att ge blogginläggen etiketter gör att de blir sök och sorterbara efter innehåll. Du hittar alla etiketter i listen till höger under min presentation. Jag har valt att publicera etiketterna i form av ett moln. Det betyder att de etiketter som som har flest inlägg står med störst och fetast bokstäver. På så sätt blir det lätt både för mig och besökarna att att leta runt bland de jag skrivit. Givet vis finns bloggarkivet kvar om man scrollar ner lite.

Men om man nu inte letar runt på bloggen så kanske man behöver leta efter en plats.

Skall man hitta rätt kan man ju vara lite "old school" och ta fram en kartbok eller köra det gamla tricket att fråga efter vägen. Det funkade ju förr och fungerar säkert idag också. I alla fall om den man frågar inte har allt för förutfattade meningar om hojåkare. Har man en smartphone finns det så klart googlemaps  eller någon annan navigator.

Det finns nu mer vattentäta hållare till mc för smartphones.

Det finns också mc-handskar för pekskärm.

Har man sedan ett bluetooth headset så kan man ju få körinformation i öronen oxå.

Det finns ju också GPS avsedd att montera på mc.

En mc-gps kostar några tusenlappar mer än en bildito fast å andra sidan skall den klara väder och vind på ett helt annat sätt. Oj nu blev det många saker att hålla reda på. Jag är på intet sätt teknikfientlig eller särkilt värdekonservativ när det gäller tekniska prylar, men i detta fallet är jag "old  school" Jag har en kartbok i packväskan. Skulle man åka lite fel är väl inte det hela världen. Det är precis som min dotter skaldade. Any road is a shortcut to somewear.

Ha en trevlig torsdag. kanske är det dags för lite ärtsoppa i höstrusket.

2 kommentarer:

  1. Har haft gps i många år, och du anar inte så mycket roliga vägar den har lett mig in på som jag aldrig skulle ha kört annars.
    Det bästa med den är om man är helt vilse så ger den någon väg så du kommer rätt igen.
    Men lita inte på dem helt och hållet, en karta bör man alltid ha med i packväskan

    SvaraRadera
  2. Jag tror säkert att GPS har sina fördelar. Det mest spännande som jag ser det måsta vara närmsta vägen funktioner då kommer man antagligen i kontakt med alla de där så trevliga mc-vägarna man hade missat annars. Jag kan också se möjligheten till lite vinterpyssel med planering av kommande turer. Som sagt jag ser möjligheterna jag har bara inte ännu kommit till skott ;-)
    //magnus

    SvaraRadera