lördag 28 september 2013

En Rex 98 kubikare

Gamla hojar har ofta en historia. Tänk om dom kunde berätta. Turligt nog fins det en och annan ägare till gammelhojar som känner till dess bakgrund och kan berätta en och annan mer eller mindre sann historia.

För många år sedan var jag och min far och hälsade på en av hans kusiner som bodde på en lite gård utanför Skällinge som är en by som ligger ett par mil nord ost om Varberg. Kusinen hette Eskil och hade ett fint litet ställe med vackert läge med utsikt över sjön. Det var en vacker vårdag och vi spankulerade runt på gårdsplanen och njöt av solen och värmen. Eskil berättade att han hade fått en ny motorcykel. Eller kanske inte ny rättare sagt en gammal 98 kubikare. Han öppnade dörren till vagnislidret där han också han hade sin BMW R65 och rullade ut sin Rex på gårdsplanen.

Var kommer den ifrån undrade jag. Halmstad sa Eskil och skrattade. Det förstår jag sa jag men jag menade var har du fått tag på den. Jag fick den av Barbro det var hennes farbror Sigvard som  hade haft den. Vi beundrade den gamla hojen som trots en viss patina fortfarande så fin ut. Den är helt orörd sa Eskil aldrig renoverad. Eskil fortsatte att berätta om hojen och då fick jag höra historien om hur Sigvard kommit över den. Sigvard bodde hela sitt liv tillsammans med sin bror Carl. Tillsammans bodde de i sitt gamla föräldrahem där dom drev ett traditionellt småbruk med 6 kor några grisar och en Ardenner häst.

Sigvard och Carl hade rykte om sig att vara mycket noggranna och skötsamma. Allt på deras gård var altid snyggt och välordnat. En sommarkväll hade Sigvard frågat Carl om han skulle följa med ut och promenera i de vackra sommarvädret. Carl svarade att han skulle stanna hemma och läsa Hallands nyheter han hade inte hunnit göra det. Sigvard gick iväg själv. Carl satt i köket med tidningen och en kopp kaffe. När han läst klar satte han på radion och han började att undra var Sigvard tagit vägen. Det var nästan så att han blev lite orolig. Det dröjde ytterligare en stund innan Carl hörde broderns välbekanta steg i tamburen.
- Var har du varit undrade Carl. Jag blev nästan orolig för dig.
- När jag hade gått ett stycke längs vägen precis innan backen vid Orrabäcken så stod där ett fruntimmer.
- Stod där ett fruntimer? replikerade Carl. Till saken hör att varken Sigvard eller Carl varit några större kvinnokarlar så just när det gällde fruntimmer var deras erfarenheter något begränsade. Sigvard berättade att kedjan hade hoppat av på hennes 98 kubikare och att han hade hjälpt henne att sätta på den. Det hade gått bra med undantag för att han blivit rejält oljig om händerna.
- Hon undrade om jag skulle följa med hem till henne så jag kunde tvätta av mig sa Sigvard. Hon sa att hon var från stan men att hon hyrde hos Målanrs. Det var inte så långt så jag gick med henne.

- Gick du med henne replikerade Carl och såg frågande ut.
- När vi kom fram tog hon fram ett handfat tvål och vatten så att jag kunde tvätta mig. Sen när jag torkat av mig om händerna så tog hon av sig byxorna.
- Tog hon av sig byxorna undrade Carl.
- Ja hon tog av sig byxorna och sen sa hon att Nu när du varit så snäll mot mig så får väl du ta vad du vill ha.
- Vad tog du då?
- Jag tog 98 kubikaren
- Tog du 98 kubikaren sa Carl och såg lite fundersam ut. Efter en stunds funderande sa han.
- Det gjorde du nog rätt i för det är inte säkert att byxorna hade passat.

Om denna historia är sann? Eskil var kanske inte en man man alltid kunde lite på men verkligheten överträffar oftast dikten. Ha en underbar lördag det ser ut att kunna bli åkväder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar